Pazar, Ocak 28, 2007

Sertifikasyona nasıl hazırlanıyorum ?

Mutlaka bu soruları soran birileri vardır. Nasıl hazırlanmalı ? Neler okunmalı ? Ne yapmalı ? Bu konuda muhtemelen herkesin kendine göre yöntemleri vardır. "Paper MCSE" kavramının ortaya çıkmasına neden olan braindump severler de bu gruba dahil tabi. 8 senedir Microsoft sistemleri ve sertifikasyonu ile ilgileniyorum ama hiç bir zaman, bir kereliğine bile olsun dump sitelerine bakmadım. Ne de testking gibi saçmalıkları bilgisayarıma indirdim. Herşeyin olduğu gibi bu işin de kendine göre bir namusu olduğunu düşünüyorum. Emek sarfetmeden kazanç sağlamak asla bana göre bir şey olmadı.
Kimseye braindump kullanmayı tavsiye etmiyorum. Sertifkasyon, bilginizin belirli bir standart düzeyde olduğunu ispatlayan bir belgedir ama bilgisayarın başına geçip de çökmüş bir server veya Active Directory replikasyon sorunları nedeniyle ağlayan bir grup kullanıcı ile karşılaştığınızda size yardımcı olmaz. Orada sadece bildikleriniz ve tecrübeniz geçer akçedir. Üstelik yeterli bilgiye sahip olmadığınız halde sertifikanıza kanıp size iş veren kişilerin gözünde (hala böyleleri var mı bilmiyorum) binlerce sayfa doküman okuyarak, bu işi hakkıyla yapmaya çalışanları da işe yaramaz bir konuma düşürürsünüz.
Dolayısıyla ilk iş bir kere bunun da ciddi bir eğitim süreci olduğunun farkına varmak ve çalışmadan bir şey olmayacağına inanmak.
NT 4.0 için eğitimlerimi alırken CTEC'lerden faydalanmıştım. Ancak sonraki senelerde farkettim ki belli bilgi birikimi ve deneyimi kazandıktan sonra bu öğrenme sürecini kendi başına da tamamlamak mümkün. Üstelik MS'in yeni çıkan ürünlerinin ilk yıllarında haliyle sertifikasyon ve eğitim ücretleri fahiş denebilecek düzeylerde oluyor. Daha sonra girdiğim tüm sınavlara hazırlıkları evde kendi başıma tamamladım.
Gündüzleri bir işim olduğundan ve herkes gibi çalışmak zorunda olduğumdan sınavlara geceleri hazırlanıyorum. Ama spor, yemek, sevgili vs. derken sosyal hayatla başa çıkmak ve her ikisini dengelemek zor iş gerçekten. Eğer bu işi okuyarak ve deneyerek yapmak istiyorsanız ya sosyal hayatınızdan kısıntı yapacaksınız, ya da uykunuzdan. Ben kendi adıma uykumdan çalıyorum. Gerçi yaş ilerledikçe bunu yapmak zorlaşıyor ama özel bir programım olmadığı günlerde eve gelip 22.00 gibi yatıp, 3.00'de kalkıp, sabah işe gidiş saatim olan 8'e kadar çalışmayı tercih ediyorum. Bir seferinde bunun tam tersini de denedim. Yani 22.00'de çalışmaya başlayıp 2.00-3.00 gibi yatmayı. Hangisini tercih ettiğimi sorarsanız, ben gecenin sessizliği içinde çalışmayı seviyorum. Ancak bir süre sonra gerçekten zor ve ciddi disiplin duygusu gerektiren bir hale geldiğini söylemeliyim. Ortalama bir sınava hakkıyla hazırlanmam bir ayı aldığından yaklaşık 25-28 gün kesintisiz olarak bu tempoda çalıştığım oluyor.
Hazırlanmak için önce Internet'ten bulduğum tüm dokümanları indirip içlerinden en önemlileri ayıklıyorum. MOC' lar her zaman çalışmak için ideal kaynaklar oluyor. Artık emule gibi paylaşım yazılımları da olduğundan bunları bulmak çok daha kolay. Eskiden fotokopi çektirmek zorunda kaldığım günler olduğunu da hatırlıyorum :)
Dokümanların içinden kullanacaklarımı hazırlayıp, okuma sırasına dizdikten sonra öncelikle önden bir gözden geçirme yapıp, laboratuvar çalışmaları için ne hazırlıklar yapmam gerektiğini öğreniyorum.
Lab çalışmaları için mutlaka VMware kullanıyorum. Şu an çalıştığım bilgisayarda 3 GB RAM var ve çok sayıda VM'yi eş zamanlı çalıştırmama izin veriyor. Bir keresinde küçük çapta bir banka ortamı bile simüle etmiştim bu makinada.
Okuyarak ve yazarak çalışmayı seviyorum. Mutlaka okuduğum doküman ve bölümlerin sonunda not alırım. Bu notlar daha sonra geri dönmek ve tekrarlamak istediğimde çok faydalı oluyor.
Her okuduğum ve öğrendiğim komutu, aracı mutlaka denerim test ortamımda. Öğrenmenin en iyi yolu tekrar etmektir unutmayın. Teorik olarak öğrenilen bir komut ya da araç da bir gün hayatınızı kurtabilir ama inanın o komutun parametrelerini araştırmak yerine beyninize güvenmek daha keyifli ve güven verici bir şey. Üstelik bir çok insanın hatırlayamadığı bir ortamda daha önceden bildiğiniz bir komutu ya da aracı pat diye söyleyebilmek ister kabul edin ister etmeyin ortamdaki diğer meslektaşlarınızla rekabet edebile rasyonuzu arttıracaktır.
Yazarken ve okurken bir de mutlaka bir "Aklıma Takılanlar ve Sorularım" dokümanım olur. Bir çeşit not defteri diye de düşünebilirsiniz. O an okuduğunuz konu ile ilgili aklınızdaki soruları anında not etmek için birebir :) Daha sonra sadece sorularınızın cevaplarını araştırmak bile öğrenme sürecini pekiştirici bir çalışma olacaktır.
Ayrıca bir gün notlarınızın, sizin geçtiğiniz yollardan geçmek isteyecek başka birilerinin de yolunu kolaylaştırabileceğini hatırlatmak isterim.
Sınavlar bitince her şey bitiyor mu ? Bence hayır. Zaten rutin olarak okumak ve takip etmek zorunda olduğunuz dokümanlar, web siteleri ve bloglar var. Technet'i saymıyorum bile. Ama ben bunun yanında her iki yılda bir, en son sertifikasyon notlarımı ve kitapları önüme alarak yeni baştan kapsamlı bir tekrar yapmayı da uygun buluyorum.
Bu kadar çalışarak, tüm MS server ailesini yuttuğumu mu düşünüyorsunuz ? Asla... Hiç aklımdan bu fikir geçmedi bugüne kadar. Bazen öyle günler olur ki, en basit şeyi bile hatırlamak için çok derin çabalar içine girerim. Belki bu beynimin kapasitesi, öğrenme eğrim vb. kendi başıma analiz edemeyeceğim bir takım nörö-psikolojik değerlerle ilgilidir, bilemem. Ama ben okuyarak ve tekrarlayarak kendimi iyi hissediyorum.
Bir keresinde bir arkadaşımla "nereye kadar öğrenebilir ve aklımızda tutabiliriz ?" sorusunun cevabını tartışırken en sonunda şu noktada uzlaşmıştık. Sonradan bu analizimizin ne kadar doğru olduğunu farklı süreçlerde yaşadık ve gördük :
Sertifikasyon ile bize bazı bilgiler öğretiliyor, bu doğru ama bize esas öğretilen şey, bilgiye nasıl ve nereden ulaşacağımızdır.
Gerçekten de öyle. Technet RSS feedlerini takip eden var mı ? Her gün en az 10-20 KB makalesi çıkıyor her konuda. Bunların hepsini hatırlamak ve aklında tutmak mümkün mü ? Ya da 4 yılda bir değişen server ailesinden kaç kuşağı çalışma hayatınız boyunca iyi bilebilir ve hatırlayabilirsiniz. Ben şahsen bazen NT Workstation'un Denetim Masası'nı gözümün önüne getirmekte zorlanıyorum. Hangi komutlar W2K, hangileri NT, hangileri W2K3 içindi karıştırıyorum.
Mükemmellik için uğraşmak güzel. Ben de bazen, bazı bilgileri ezberden hatırlayamayınca sinirleniyorum ama bunun faydası yok. Sadece kendini yıpratmak bu. Evet, olabildiğince şey hatırlamak iyi, hatırlamak için emek sarfetmek de güzel ama unutmayın ki asla her şeyi bilemez, asla hepsini her istediğinizde hatırlayamazsınız. O yüzden de hedeflerinizi ve amaçlarınızı iyi seçin.
Üzgünüm, benim hazırlanma metodum ve yolum kolay değil. Ama böylesinin işime saygı göstermek ve kendimi sürekli rekabet şartları değişen iş piyasasında değerli kılabilmek için doğru bir yol olduğunu düşünüyorum. Herkesin yolu kendisine kolay gelecektir. Bu da benimkisi. :)

Hiç yorum yok: