Çarşamba, Ağustos 12, 2009

Process Maker ve iş akışı yazmak


Process Maker’ ın, açık kaynak yazılımlar içinde uzun zamandır işime doğrudan olumlu etki eden en faydalı yazılım olduğunu düşünüyorum.

Eğer çalıştığınız ortamda iş akışı uygulamaları geliştirme ihtiyacınız varsa, hiç programlama bilgisine sahip olmadan bile geliştirme yapabileceğiniz bir yazılım ve grafik arayüzünü kullanarak profesyonel görünüme oldukça yakın formlar ve akış diyagramları elde edebilirsiniz. Üstelik bu akışları çok kısa zamanda ortam ve işinize adapte edebilirsiniz.

Yazılımla ilgili bu kısa girişi yaptıktan sonra, kullanırken edindiğim deneyimlerimden biraz bahsetmek istiyorum.

Kendi ortamımda yazılımı sürekli Windows platformunda denedim. İlk olarak söyleyebileceğim şeylerden biri, (henüz çözmeyi başaramadım) ilk denemem kendi PC’me kurarak (Win XP İng. SP2) yaptığım denemeydi ve uygulama içinden PHPMail kullanarak gönderdiğim e-postalarda Türkçe karakter sorunu çıkmıyordu. Ne zaman ki, uygulamayı daha ciddi bir ortama taşımaya karar verdim ve Windows 2003 sunucuya geçtim, giden e-postalarda Türkçe karakter sorunu çıktı. Halen çözümünü araştırıyorum ama şimdilik ciddi bir sorun değil benim için.

Bunun dışında Process maker’i Linux ortamında çalıştırmak isteyenler varsa, Ubuntu’da nasıl yapılacağı aşağıdaki blogda tarif ediliyor.

http://blog.evolutioncreations.com/2008/11/installing-process-maker-on-ubuntu-804.html

İkinci zorluk, Active Directory entegrasyonundaydı. Önce test çalışmalarımı yerel hesaplarla sürdürdüm ama ne zaman ki gerçek ortama geçtik, AD sorunu ortaya çıktı. Bunu da aşağıdaki forum yazışmasını takip ederek çözebilirsiniz. Tamamiyle basit bir “trick”i var.

http://forum.processmaker.com/viewtopic.php?f=5&t=1157&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Bir iş akışı uzmanı değilim ama ihtiyaçlarım bu konuda bazı deneyimleri kazanmamı sağladı. Süreçlerini iş akışlarına çevirmek isteyenler için naçizane aşağıdaki önerilerde bulunmak isterim.

  • Bir süreci PM ile iş akışına dönüştürmek istiyorsanız, öncelikle kağıt üstünde bir çalışma yapmak iyi olacaktır. Tercihen, Visio vs. ortamlarda hazır akışlarınız varsa işiniz çok daha kolay olacaktır. Yoksa önce süreci tasarlamak için de zaman harcamak zorunda kalacaksınız.
  • Küçük adımlarla başlayın. Kredi kartı talep sürecinin tamamını sistemin içine almak yerine önce talep bildirimi gibi daha küçük süreç(çik)leri halledin. Zamanla deneyim kazandıkça, başta birkaç gün harcadığınız bir iş, tam bir günden daha kısa süre içinde bitebiliyor.
  • Geliştirme yaparken, kullandığınız anahtar alanları bir yere not edin. Daha sonra salt-okunur olarak başka formlarda bu alanları görüntülemek istediğinizde hatırlamadığınız bir alan adı için geri dönmek zor olabiliyor.
  • Uygulamanın içinde “field name” diyeceğimiz alanlar için kesinlikle Türkçe karakterler kullanmayın. “Display name” olarak belirtebileceğimiz alanların görünür isimleri için TR sorunu yok ama bahsettiğim noktalarda aman dikkat !
  • Açık kaynak bir yazılım olması itibariyle, kararlılığının her an %100 garantisi yok. Mutlaka sık sık yedekleyerek çalışın. Ummadığınız bir yerde tasarladığınız form uçabilir. Nadir görülüyor ama olası bir durum.

Sonuç olarak 10 gün içinde biri 24 adımlı, diğeri 13 adımlı ve bir kaç tane de irili ufaklı olmak üzere 9 farklı süreci iş akışı sistemine aktarmayı başardım. Elimde daha önce bunların çoğunun Word veya Visio olarak hazırlanmış çizimleri vardı, bu nedenle yalnızca uygulamaya yoğunlaşabildim.


Farklı nedenleri ve / veya endişeleri yüzünden iş akışı alemine girmek isteyenlere Process Maker’ı şiddetle tavsiye ederim.

http://www.processmaker.com/

Hiç yorum yok: