Perşembe, Temmuz 19, 2007

Solaris 10 Senaryo çalışması (Giriş)

Solaris öğrenmeye başladığımdan bu yana farkettiğim (ne yazık ki uzun zamandır unuttuğum) şeylerden biri de, bir şeyi öğrenmek için en hızlı ve garantili yollardan birinin öğrenilmesi gereken şeyi gerçek sistemlerde veya benzer ciddiyette bir ortamda denemek olduğuydu. Geçenlerde yazdığım, ilk gerçek ortam sunucuma dair yazı ve o kurulum süreci de zaten bu fikrimi doğruluyordu ( O sunucuyu hala devreye alamadık, yurtdışından Oracle ve diğer yazılımın kurulumu için henüz gelen olmadı :) )

Yukarıdaki düşünceden hareketle bugüne kadar öğrendiklerimi bir senaryo hazırlayarak orada kullanmak gibi bir fikir oluştu bende. Windows tabanlı sunucu yönetimi ve kullanıcı isteklerine dair deneyimlerimi kullanarak bir senaryo ve istekler belgesi hazırladım ve üzerinde çalışmaya başladım.

Kurduğum sistemin X şirketinde kullanıldığını, muhasebe ve denetim dptları için kullanıcı hesapları açtığımı varsaydım. Bu kullanıcılar farklı shell'ler kullanıyorlar ve açılış sırasında farklı değişkenlerle çalışıyorlar. Sanki bir windows sunucusunda logon script yazıyormuş gibi varsaydım bu işlemleri yaparken.

Bu kullanıcı hesaplarının yönetilmes gerekiyor. İşten ayrıldığı için hesabının kapatılması gerekenler, kişisel klasörleri işten ayrılınca başkasına devredilen kullanıcılar var. Müdürlüğe terfi ettiği için özlük bilgileri değişenler vs.

Sunucu üzerinde bir şifre politikası uygulanmaya başlanıyor ve hesap kilitleme devreye alınıyor.

Bu sunucu aynı zamanda bir dosya sunucusu ve yazdırma sunucusu olarak da kullanılıyor. Paylaştırılmış klasörlerle ilgili gerçek bir şirkette yaşanabilecek her türlü sevimsiz durumu bu senaryoda hatırlamaya çalıştım. Elbette yedeğinin alınması gerekiyor. Hatta arada sunucu çöküyor, kurtarılması için çaba harcanıyor. Zaman zaman bakım işlemleri yapılıyor, ek diskler takılıyor vs.vs.

Performans izleme , yama yükleme, kaldırma vb. durumları da ilave etmeye çalıştım.

Aşağıda ve bundan sonraki günlerde bir kaç bölüm halinde bu senaryo çalışmasının soruları-cevapları gibi değerlendirilebilecek bir yazı dizisi yayınlayacağım. İtiraf ediyorum ki bu çalışma sırasında "kuru kuru oku ve test et" ruh halinden kurtulup çok daha motive şekilde çalıştım. Normalde 12.00'de yatarken çalışma süresince 3-4'ten önce yatmadım :) Bir çok ek bilgi edindim ve inanıyorum ki çok miktarda ham veri artık aklımda pekişti. Bundan sonra da mutlaka benzer çalışmalar yapacağım.

Bu dizi bittikten sonra da ayrı bir belge halinde "senaryo çalışması sırasında öğrendiklerim" diye ayrı bir karalama notları belgesi de arkasından gelecek.

Toplamda tüm bu bilgilerin kişisel çalışmalarım sırasında okuma, araştırma, deneme, yanılma ve sonuçları yorumlama yöntemleri ile elde edildiği unutulmamalı. Her ne kadar elimden geldiğince en hatasız şekilde yazmaya çalıştıysam da henüz "Junior" bir Solaris Admin olduğum unutulmazsa ve tüm bu bilgiler sağlamlığına güvenilen kaynaklardan doğrulanarak kullanılırsa içim daha rahat edecektir. İleride kimsenin arkamdan küfür etmesini istemem elbette.

Hiç yorum yok: